week 10 - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Yanick Remorie - WaarBenJij.nu week 10 - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Yanick Remorie - WaarBenJij.nu

week 10

Blijf op de hoogte en volg Yanick

14 Mei 2017 | Ghana, Hohoe

woé zo (welkom) allemaal,

deze week heb ik met mijn broertjes en moeder geprobeerd wat ewe woordjes te kunnen leren! Ook heeft mijn kleine broertje (inmiddels 8 maanden) zijn eerste twee tandjes gekregen.

Afgelopen maandag ben ik begonnen op de OPD. Wanneer iemand naar het ziekenhuis komt, komt hij eerst hiernaartoe. Daar worden controles gedaan en kun je op consult bij de dokter. Deze kan je dan medicijnen voorschrijven en indien het ernstiger is, wordt diegene doorverwezen naar een afdeling voor opname. Vandaag werd ik bij de RDT tafel gezet. Dit is de tafel waar malariatesten worden gedaan. Ik heb dus een hele dag de 1 na de ander mogen prikken, bloed opgevangen en uitslagen opgeschreven. Ik heb het ook eens bij mezelf gedaan, en nee hoor ik heb tot nu toe nog steeds geen malaria opgelopen! Aan het eind van de ochtend werd het erg rustig en zat ik me een beetje te vervelen aan de tafel. Dinsdag moest ik weer een hele dag bij de RDT tafel. Inmiddels was ik het erg beu. Er was nauwelijks iemand, dus zat soms een uur niks te doen. Ik hoop dat ik morgen meer geluk heb en naar een ander onderdeel van de OPD mag.

Woensdagochtend stond ik op met buikkrampen en hoofdpijn. Ik kreeg geen hap door mijn keel bij het ontbijt en had geen zin in mijn werk. Ik mocht nu aan de nurse table zitten. Hier neem je bij volwassenen de bloeddruk, temperatuur, hartslag en gewicht op en bij kinderen alleen temperatuur en gewicht. Je vraagt waarvoor ze komen en als ze tekenen van malaria vertonen, stuur je ze door naar de RDT tafel. Anders stuurde je ze door om de waardes te laten invullen op de computer. Daarna moeten ze gaan wachten, tot een dokter tijd heeft voor diegene. Ze roepen dan steeds een paar mensen tegelijk om. Soms zitten mensen echt een hele middag te wachten. Het gaat sneller als er meerdere dokters consulten doen, maar in de ochtend zijn het er vaak maar 2. Na mate de dag verder volgde, werd ik steeds beroerder. Ik was blij toen het 2 uur was. Ik ging recht naar huis en ben mijn kamer niet meer af gekomen. Ik lag om half 8 gewoon te slapen.

Donderdag nog steeds last van steken in mijn maag, maar voel me wel beter. In de ochtend mocht ik op het werk handmatig de bloeddruk bepalen. Ik vond het leuk om dat weer eens te oefenen! s'Middags heb ik bijna de hele tijd alleen aan de tafel gezet, maar het ging goed. In de avond was het natuurlijk voetbal en eurovisie songfestival. Nou ik heb beide meegekregen! Op mijn telefoon heb ik het optreden teruggekeken. De wedstrijd van Ajax tegen Lyon heb ik bij de douane mee zitten volgen. Ik zit namelijk vlakbij de grens naar Togo. De officiers zijn voor Manchester United, dus over 2 weken wordt lachen! Daarna ben ik nog even naar de Bob Maley avond geweest, bij een barretje. Lekker relaxen op reggae muziek en ananas + advocado eten.

Vrijdag ging redelijk goed met mijn maag. Ik bracht de dag door met mijn maatje Michael bij de dressing room. Ik kende hem al vanaf het begin van mijn stage, aangezien hij mijn wond op mijn voet verzorgde. Ik heb van hem de bijnaam sister peace gekregen maar dan in ewe. Dus die dag vloog echt voorbij. In mijn pauze moest ik zelfs helpen een infuuslijn te plaatsen bij een kindje op de kinderafdeling. Ik was namelijk even naar mijn mentor gelopen om te zeggen hoe het gegaan was deze week. Werd meteen weer aan het werk gezet. Terug thuis heb ik zitten relaxen, s'avonds na het eten kreeg ik ineens weer de maagsteken. Het verdwijnt gewoon niet. Ook gingen mijn klieren lichtjes opzwellen in mijn oksel. Het komt omdat ik malariatabletten lang slik. Ik krijg nu last van bijwerkingen. Erg irritant dus!

Zaterdag ben ik met 3 andere vrijwilligers naar de grotten geweest. We begonnen met een gewoon pad dat omhoog liep, midden in de zon. Ik werd er niet goed! Ik dacht echt moet ik dit nog helemaal vol houden tot de grot. Gelukkig ging ik op mijn eigen tempo met een tweede gids langzaam vooruit. Uiteindelijk kwamen we in het bos terecht en kon het bergbeklimmen beginnen. Tussendoor kwamen we de grotten tegen. In 1 van de grotten die we tegen kwamen, kwamen we tussen de vleermuizen uit. Erg mooi om die beestjes te zien, maar ook een beetje eng. Vervolgens moesten we verder klauteren. Er hingen hier en daar touwen om aan vast te houden. Nou ik ben er echt geen held in en riep meerdere malen gewoon dat ik vastzat. Ik vond het doodeng. Ik was blij toen ik op de top was en van het super uitzicht kon genieten. Ondanks dat ik het op de weg zwaar had en me niet goed voelde, viel het bij het klimmen allemaal wel mee. Ik werd wel belaagd door mieren, maar die heb je in nederland ook toch! Deze beten alleen. Op de terugweg mocht ik weer eens achter op de motor. Dat vind ik zo super. Lekker keihard scheuren over de wegen. Hou der van!

Zondagochtend ging ik nog eens mee naar de kerk. Het was vooral gericht op de vrouwen vandaag vanwege moederdag, maar dat was wel leuk. Ook gingen ze weer lekker slechte geesten verjagen. De kerkdienst vloog zo voorbij eigenlijk. Ik kon het ook gewoon goed volgen, vanwege het feit dat ze engels spreken. Na de kerkdienst, ging ik met mijn 3 broertjes naar de lower fall. Lekker even zwemmen. Op de terugweg vermaakte de andere vrijwilliger mijn kleinere broertjes en gingen ze voor ons verstoppen. Natuurlijk zagen we ze al van ver, maar he gewoon meespelen. s'Avonds nam ik mijn ghaneze moeder mee uit eten voor moederdag. Ik ging bij een andere gastmoeder haar restaurant eten. Ze maakte lekker fried rice met fried chicken. Heerlijk en mijn moeder vermaakte zich prima. Ze vond het erg leuk dat ik haar meenam!

Zo vloog er dus weer een week om. Ik probeer me nu over de maagpijn heen te zetten en de andere bijwerkingen. Het is erg vervelend, maar gelukkig ben ik al over de helft en heb ik het geluk dat het niet eerder begon. Maandag ga ik het even met de dokter hier overleggen over wat hij denkt dat ik moet doen. Gelukkig ken ik de meeste dokters nu en ook mijn collega's. Iedereen is hier erg behulpzaam.

hede nyuie (goodbye)

Yanick

  • 15 Mei 2017 - 10:18

    Monique En Arie:

    Wat een avonturen weer.Jammer dat je zo veel last heb van de bijwerkingen.Inderdaad maar even aan de dokter vragen wat te doen.Had je geen foto,s gemaakt?Ben benieuwd naar het uitzicht van de berg en de vleermuizen grot.Hier is gisteren feyenoord kampioen geworden dus rotterdam staat op z,n kop vandaag want dan is de huldiging.Tante may heeft een mooie foto van de kuip met rook erboven.Verder heeft Didier een andere auto want hij had die van hem in elkaar gereden.Verder heb ik geen nieuwtjes van hier hoor.Heel veel plezier nog e ik hoop dat je niet al te beroerd bent de komende tijd.

  • 15 Mei 2017 - 12:39

    Marjanka :

    Wat een belevenissen weer! Balen van de bijwerkingen, hopelijk is er een middeltje voor

  • 15 Mei 2017 - 12:43

    Mama:

    En dan toch nog tijd vinden om mij te verrassen met Moederdag. Het is nu aftellen en voor je het weet scheuren we samen in de auto over de Ghanese wegen

  • 15 Mei 2017 - 20:03

    Petra:

    Leuke foto's ! Heb je er ook een van je kamer?
    Fijne week zonder narigheid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yanick

Actief sinds 02 Feb. 2017
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 18761

Voorgaande reizen:

06 Maart 2017 - 19 Juni 2017

Stagereis naar Ghana

Landen bezocht: