Eerste week vakantie - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Yanick Remorie - WaarBenJij.nu Eerste week vakantie - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Yanick Remorie - WaarBenJij.nu

Eerste week vakantie

Door: Yanick Remorie + Pepita Remorie

Blijf op de hoogte en volg Yanick

14 Juni 2017 | Ghana, Larabanga

Hallo allemaal,

een beetje later vanwege de drukte, maar hier mijn blog over vorige week nog.

Maandag begon het grote avontuur pas echt toen we de auto moesten ophalen. We moesten meteen door Accra met de grote truck. Na 1 keer spook te hebben gereden, ging het eigenlijk super goed. We hadden voor onderweg nog wat eten en drinken ingeslagen en vertrokken vervolgens naar Cape Coast. We reden er ongeveer 4 uur over en kwamen tegen etenstijd aan. Onze kamer zag er prima uit, alleen heb je een openbare toilet en douche. Op zich is dat niet zo een probleem. We kregen wel een klamboe van ze en die gingen ze ook zelf voor ons ophangen. Bij het restaurant kon je heerlijk over de zee kijken, het was een super uitzicht. Omdat we moe waren gingen we op tijd naar bed.

Dinsdag zijn we naar Cape Coast Castle geweest. Wat kregen we daar een super rondleiding. Het raakte mij en mama echt enorm hoe slecht de slaven behandeld werden. We werden ook in het donker gezet, om te ervaren hoe een slaaf leefde. Ze werden vanuit het slavenfort op de boot gezet en gescheept naar Europa. De door of no return, zoals ze het noemde. De rondleiding duurde best wel een tijdje, maar dat vonden we niet erg. Na de rondleiding, ben ik nog in de zee gegaan, maar de golven zijn te sterk waardoor je eigenlijk niet kan zwemmen. Het slapen vergaat mij goed, mama wat minder, want de fan geeft geen verkoeling. De kamer voelt als een sauna en ruikt muffig.

Woensdag zijn we vroeg vertrokken naar Kakum National Park. Je kan daar de canopy walk doen. Je loopt dan over touwbruggen boven het tropisch regenwoud. Ik had er onwijs veel zin in. Het was leuk, maar je kon maar 1 rondje doen en ik had verwacht dat het langer zou zijn. Daarna hebben we nog maar een privé-tour genomen in het bos. Kregen we wat uitleg over de bomen, wat wel leuk was. s'Middags zijn we nog naar Elmina Castle geweest, ook een slavenfort. Dit was alleen in handen van onze voorvaderen! Dus dat maakte het wel bijzonder, je zag ook de gele stenen die typerend in Nederland zijn. Bovendien stonden er teksten op de muur in oud-Nederlands. De rondleiding zelf was niet zo bijzonder in vergelijking met die in Cape Coast.

Donderdag vertrokken we vroeg weer op pad naar Lake Bosomtwè. Dit is een groot meer tussen de bergen. De weg daarnaartoe was een drama. De navigatie besloot ons binnendoor te sturen. Dat was geen succes, geen idee waar we waren en de auto paste maar net op het zandweggetje. Na 2 uur rondrijden kwamen we weer op de hoofdweg en besloten vanaf nu hoofdwegen te pakken. De laatste 3 km naar the green ranch, waar we sliepen, was een rotweg. Overal gaten en stenen en het was modderig. Ik was blij toen we er waren. We trokken meteen onze zwemkleren aan en gingen zwemmen in het meer. Het water was heerlijk warm en tenminste zwembaar. De kindjes van de eigenaar zijn super schattig en eentje wil steeds op de foto. Het eten was allemaal vegetarisch en erg lekker. Er was niet veel te doen daar, dus besloten we ons verblijf in te korten naar 2 dagen en in 1 keer door te rijden naar Mole, zodat we 4 dagen daar konden blijven.

Vrijdag hadden we een relaxdag. Na het ontbijt ging ik gewoon nog een uurtje slapen. Daarna gingen we proberen te lopen naar het dorpje, maar het was zo warm. We strandde bij een ander resort en daar gingen we lunchen en weer terug. De rest van de middag hebben we gezwommen in het meertje met Lotte (een andere vrijwilliger die ik uit Wli ken) en haar vriend Evans. Dus echt relaxen.
Zaterdag vertrokken we dus naar Mole. De reis duurde 9 en een half uur. Gelukkig was het een rechte weg en asfalt. Onderweg stopte we bij een wegrestaurantje om te eten. Ik wilde weer eens fufu, maar dan zonder geit en met light soup. Ik kreeg dus gewoon fufu met geitensoep en geit. Toen ik er wat van zei, haalde ze de geit eruit en gaven beef, maar de soep was nog steeds met geit. Ze snapte er helemaal van niks van en uiteindelijk at ik maar met mama haar curry mee. Daar kreeg ik jammer genoeg last van mn maag van. Rond etenstijd kwamen we eindelijk in Mole aan en werden daar vriendelijk ontvangen door Kim (vrijwilliger uit Wli) en haar broer. Super leuk, Lotte zou morgen ook arriveren. We dropte de spullen in een super kamer en gingen dineren. Daarna hebben we nog een hele tijd lopen kletsen met Kim en haar broer.

Zondagochtend stonden we vroeg op voor de ochtendsafari met jeep die om 7 uur begint. De safari's duren 2 uur. We waren het park nog niet in of kwamen 2 olifanten tegen. We mochten uit de jeep en foto's maken. Vervolgens kwamen we langs een everzwijn, die een hele show voor ons ging opvoeren en ging rollen in de modder. Dat was super leuk! We kwamen wat antilopen tegen en 1 groep stak zelfs de weg over, dat was grappig om te zien. Terug besloten we dat we ook nog een middagsafari wilde doen, maar de 2 duitse meiden met wie we vanmorgen in de jeep kwamen, vertelde dat ze nachtsafari wilde doen en of we meewilde, zodat we de jeepprijs konden delen. Dat leek ons veel leuker. Dus de rest van de middag zwommen we in het zwembad en speelde we kaart. Lotte en Evans waren er inmiddels ook en Lotte zou meegaan met de nachtsafari. We bestelde ons avondeten voor na de safari pas om kwart over 9. Dit kregen we geregeld dankzij Daniel een hele aardige ober, die de hele dag met ons aan het kletsen was. We kregen onze lunch pas om 3 uur dus honger hadden we niet. Om 7 uur begonnen we met de safari. We kregen allemaal grote lampen om te schijnen in het donker. Als er een dier zat zou het oog weerkaatsen. We kwamen onderweg ongelooflijk veel dieren tegen. Op een gegeven moment zat er zelfs een stekelvarken naast onze jeep. Dat is blijkbaar heel bijzonder, normaal zie je die niet. Ook zagen we krokodillen in het water en natuurlijk veel antilopen. Hij stopte zelfs de jeep en de lampen moesten uit. Toen konden we naar de sterrenhemel kijken, die ongelooflijk mooi was. Terug kregen we ons laat diner en gingen daarna naar bed.

Mama's toevoegingen:
wat een avontuur om Accra uit te komen met die truck ja. Dat is wel even wat anders dan in Nederland. Inmiddels heb ik geleerd hoe het werkt op de weg, namelijk met veel toeteren, zwaaien en gebaren. Als je iemand mag inhalen dan gaat er een arm uit het raam (als het een troto is dan dus veel handen) en die gebaart dat je voorbij kan. Bij het langskomen toeter je dan even netjes en maakt een gebaar van bedankt. Ja ik spreek prima auto ghanees. Verder zijn de avonturen die Yanick hierboven verteld eigenlijk al goed geschreven. De ervaring moet je mee maken dat kun je niet beschrijven. Wat ik vooral erg leuk vind is de ontmoetingen die we hebben. Hele leuke en soms zelfs onverwacht mooie gesprekken die ontstaan. Iedereen wil je helpen. Mijn buik is al 10 dagen van slag en ieder denkt mee om dit te verhelpen. dat alleen maakt al dat je je beter voelt.

• 15 Juni 2017 - 00:57

Mayke:

Leuk hoor die. verhalen . En mooie foto's hoor

• 16 Juni 2017 - 01:03

Monique En Arie:

Hoi Dames
    Wat een avonturen weer in de safari,Heel bijzonder.Ik heb ook het filmpje gezien op faceboek van de olifant bij jullie huisje,ook zeer bijzonder.Geniet er maar van met z,n 2tjes.