8 weken in Ghana - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Yanick Remorie - WaarBenJij.nu 8 weken in Ghana - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Yanick Remorie - WaarBenJij.nu

8 weken in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Yanick

01 Mei 2017 | Ghana, Hohoe

Hallo lezers,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik hier gewoon al 2 maanden zit! 2 maanden zonder douche, zonder fatsoenlijk eten en zonder goed internet! Het is een hele bijzondere ervaring waar ik intenst van geniet. Voor ik het weet ben ik alweer thuis!

Maandag begon ik op een nieuwe afdeling de male ward. Ik werd meteen gedropt bij de overdracht en daarna was het van zoek maar uit. Een rondleiding kreeg ik niet. Gelukkig lijkt het veel op de female ward. De mannen spreken alleen jammer genoeg niet zoveel engels en kunnen redelijk staren. Ik had jammer genoeg niet veel van de wondverzorging meegekregen vandaag omdat ik moest helpen schoonmaken.

Dinsdag tot en met vrijdag ging een beetje hetzelfde. Ik kwam aan, las de patientenfolders, liep mee met de overdrachtronde, hielp schoonmaken, keek mee of assisteerde bij de wondverzorging, liep mee met doktersronde en s'middags moest je eventueel wat extra taken doen. Deze week heb ik wel al zelfstandig een opnameformulier ingevuld. De man sprak alleen geen engels waardoor ik een collega moest vragen te vertalen. Ook ging iemand anders ineens al het infuus zetten waardoor ik dat ook niet meer kon doen! Wel mocht ik een katheter verwijderen. Ook mocht ik bloed afname doen, maar dat vind ik hier verschrikkelijk. Normaal haal je het uit de canule, als ze die niet hebben moet het rechtstreeks uit her bloedvat. Je moet dan een gewone spuit gebruiken! Je prikt met de naald en trekt dan zo het bloed op. Het lijkt me verschrikkelijk pijnlijk en ik vond het ook echt niet leuk om te doen!

Ook was er hele week politiecontrole. 1 dag was er een probleem en werd mijn chauffeur dus aangehouden. Hij moest ons afzetten en verder naar het politiebureau rijden. Dit weigerde hij en hik bleef maar schreeuwen. De politieagent werd het beu, greep de sleutels en reed ons zonder chauffeur naar Hohoe. Iedereen keek echt verbaasd om de agent in de auto te zien rijden. Ik vond het ook wat minder. Maar ik kan in ieder geval vertellen dat dat mij ook eens is overkomen.

Vrijdag na het werk hadden we de verjaardag van 1 van de zoons van de hostfamily. Dat gaat ook anders dan in nederland. Toen ik aankwam lagen alle kinderen voor de tv, terwijl de moeder eten aan het maken is. Zodra het eten klaar was ging iedereen buiten zitten en werd er gebeden en gezongen voor de jarige. Vervolgens gingen we met zijn alle eten. Daarna ging een jongen op een djambe spelen en dat kon hij super goed. Alle kinderen gingen er om heen staan en zingen. Het was leuk om te zien. Daarna was de verjaardag over.

Zaterdag wilde we naar het zwembad in Hohoe. We kozen uit om te gaan zwemmen bij een hotel. Het zwembad had een watervalletje en zag er van een afstand mooi uit. Zodra je dichterbij was wat het wat minder. Er zat geen chloor in en de grond en wanden waren nodig toe aan een poetsbeurt. We zwommen maar voor eventjes en gingen daarna wat eten. Het eten kwam weer eens 1,5 uur later zoals gewoonlijk. Toen we na het eten wilde gaan zwemmen kwam iemand vertellen dat we er zo iit moesten! Er kwam een minister op bezoek en wij mochten dan niet in het zwembad zijn. Super stom, want we hadden veel betaald voor een hele dag en we hadden nog gevraagd of het oke was ondanks het feest. Bij de receptie deden ze moeilijk, want het geld was al uitgegeven en we konden eventueel morgen terug komen voor een gratis dag. Uiteindelijk kregen we 10 cedi terug ieder wat nog geen eens de helft was. Grote onzin weer dus. Vervolgens ging de taxi chauffeur ook nog klagen over het geld. Ik was helemaal klaar met de dag. We gingen terug in Wli nog wat drinken om de dag nog enigszins goed af te sluiten.

Zondag had ik echt geen zin in de kerk en besloot uit te slapen. Uitslapen is hier rond 8 uur wakker worden. Op mijn gemakje te eten en te wassen. Om 10 uur hadden we afgesproken om naar de lower fall te gaan. Het water was heerlijk koud, maar de zon had niet veel zin om te schijnen. Er kwam een groepje aan en die waren nogal luidruchtig. In het begin dachten we echt oww nee. Uiteindelijk bleken ze super aardig te zijn. We kregen gratis heerlijke rijst en wat te drinken van hen. Mijn broertjes besloten ondertussen een vuurtje te stoken

  • 01 Mei 2017 - 12:18

    Monique:

    Hoi Yanick,Je heb lekker gefeest lees ik wel.Het blijft verbazingwekkend wat een verschil er is van cultuur daar en hier met het omgaan met elkaar .Er zal ook wel een beetje jaloezie bij zitten van sommige mensen.Ik denk dat je wel zult genieten als je weer thuis bent van een douche.Nog even en je bent weer thuis.Dus geniet nog maar lekker van het zonnetje daar want hier is het koud hoor.

  • 02 Mei 2017 - 18:39

    Marjanka:

    2 maanden al weer, time flies!
    Wat een fantastische ervaring is het toch. Daarbij leer je alles ook beter te waarderen wat je anders altijd voor lief nam.
    Ik vind het heerlijk om iedere week weer wat over jou en hetgeen je bezig houdt te lezen!
    Nog veel plezier & mooie ervaringen toegewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yanick

Actief sinds 02 Feb. 2017
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 18742

Voorgaande reizen:

06 Maart 2017 - 19 Juni 2017

Stagereis naar Ghana

Landen bezocht: