7de week - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Yanick Remorie - WaarBenJij.nu 7de week - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Yanick Remorie - WaarBenJij.nu

7de week

Blijf op de hoogte en volg Yanick

23 April 2017 | Ghana, Hohoe

Hallo allemaal,

wat een relaxte week heb ik gehad! Maandag was natuurlijk 2de paasdag, maar toen was het eigenlijk ontzettend rustig en voelde het gewoon als een normale dag. s'Avonds gingen we met de vrijwilligers en een paar vrienden gezellig bbq'en. We begonnen met de afrikaanse mensen het kaartspelletje pesten te leren. Dit vonden ze erg leuk om te doen. Daarna gingen we met zijn allen eten. Het was ontzettend leuk en lekker. Na het eten verschoven we de stoelen en tafels en maakte we een dansvloer, inclusief discobol. Zo konden we onze afrikaanse dansmoves weer eens oefenen!

Dinsdag was het voor de bewoners in Wli een extra paasdag en had ook ik vrij van het werk. Met zijn allen gingen we naar de watervallen. Daar had je allemaal tentjes met eten en drinken. Overal klonk muziek en het was ontzettend druk. In het begin was het nog wel leuk en ook het zwemmen ging op een paar irritante kindjes na. Naarmate het drukker werd, werden we meer aangestaard. Toen ik even later nogmaals wilde zwemmen, wilde iedereen me aanraken. En werd ik zelf meegetrokken onder de waterval door 2 vrouwen. Ik had alleen 1 van de kindjes van een andere hostfamily vast en die was bang. Dus ik rukte me mega snel los en zwom met hem naar de kant. Daar bleef ik nog even in het water hangen. Toen kwamen die vrouwen weer en eentje greep me vast om mijn middel. Ik heb daar wel eens even iets van gezegd. Dat pikte ze niet en ze sloeg me gelukkig lichtjes maar. Haar vrienden zagen dat en trokken haar weg en gingen tegen haar tekeer. Blijkbaar had ze iets te veel op denk ik dan maar. Ik was mega kwaad en had er echt geen zin meer in. Dus ik vertrok met de andere naar huis. Onderweg probeerde meer mensen ons aan te raken en wilde foto's nemen. Ik wees ze allemaal af en liep snel door. Ik was blij toen ik thuis was!

Woensdag, donderdag en vrijdagochtend heb ik gewerkt voor het laatst op de vrouwenafdeling. Alleen is de op de afdeling vooral s'ochtends iets te doen en s'middags verveel ik me. Dus neem ik voortaan mn laptop mee om wat schoolwerk te doen. Dat is wel fijn. De woensdag tijdens de overdracht s'ochtends zag ik dat een vrouw er echt op achteruit gegaan was en ik zei nog tegen mijn collega dat ik dacht dat ze de week niet meer ging halen. Precies die ochtend tijdens de controleronde werd ze dood aangetroffen. Ik mocht meekijken wat ze dan doen, wat dus niet veel voorstelt. Ze kleden haar uit, verwijderde de katheter en infuus en vervolgens gooide ze er een kleed op. Niks van wassen of mooi aankleden. Echt bizar! Op de donderdag mocht ik de wondverzorging nog onder begeleiding doen. Dit ging goed. Na het werk heb ik de vlechtjes met nephaar eruit gehaald met de drie andere meiden. Het deed ontzettend pijn en liet steeds los uit de stiek. Ook heb ik hele uitslag op mijn nek ervan. Dus nu is mijn haar een stuk zachter en dunner. Daarna hebben we onze teennagels laten doen. Erg mooi geworden. Vrijdag heb ik bij een nieuwe patient die brandwonden had zonder begeleiding de wondverzorging gedaan. Ik moest alleen even hulp vragen met verbinden omdat het ook een deel op haar borstkas zat en in haar oksel. Het was dus even kijken hoe we het het beste konden doen. Ook heb ik deze week alle ontslagen mogen noteren en registreren. Dat is ook wel een leuk karweitje.

Vrijdagmiddag was ik vrij, want er was toch niet veel meer te doen en ik ging weg. Met de drie andere meiden in Wli ging ik eerst wat eten in Hohoe. Het wachten op eten duurt hier echt lang. Je moet er niet van opkijken dat je eten meer dan een uur nadat je besteld heb pas komt. Deze keer was het anderhalf uur. Hierdoor konden we pas later naar het busstation. Gelukkig kwam de troto snel vol en konden we vertrekken. We vertrokken voor een weekendje naar Ho. Dit is de grote stad in het Volta gebied. De weg ernaartoe reden we over de bergen en erdoor. Super mooi! In Ho was het meteen een stuk drukker! We sliepen in het Freedom hotel. We hadden een dubbele kamer voor 4 personen geboekt, maar blijkbaar rekenen ze dan maar 2 personen. Erg vervelend! We kregen dus ook maar 2 ontbijtjes en handdoeken. We kwamen redelijk laat aan dus gingen we eerst eten en langs het ziekenhuis, omdat 1 van de meiden zich ziek voelde. Vervolgens gingen we beetje op tijd naar bed.

De zaterdag hebben we lekker aan het zwembad doorgebracht van het hotel. Het was echt heerlijk zwemweer en we waren daar echt aan toe! Het was ook boven de 35 graden, dus dan kan je wel wat afkoeling gebruiken. We moesten wel 1 of ander ticket eerst vragen bij de receptie. Die moest je dan afgeven, dus wij dachten alles is in orde. Rond 5 uur kwam ineens de bewaker vertellen dat we niet met zijn vieren konden zwemmen, zwemmen was maar gratis voor 2 personen met onze kamer. Dus toen werden we wel echt boos. Ze geven een 4 persoonskamer en zeggen dat het 2 persoons is. Dus naar de receptie. Uiteindelijk kregen we deze dag gratis en kregen we extra handdoeken. Wat een slechte service zeg! s'Avonds gingen we bij een fast food restaurant eten en wilde we daarna naar de club. Die bleek alleen dicht te zijn, dus gingen we bij een tentje in de buurt wat drinken. We waren wel weer op tijd terug in de hotelkamer. De volgende dag moesten we dus wel betalen voor 2 personen om te ontbijten natuurlijk al en nu ook voor het zwemmen. s'Ochtends gingen we dus nog even zwemmen en vervolgens op tijd terug naar Wli. Uitgerust en zen. Dat had ik echt even nodig. En 3 dagen heerlijk kunnen douche. Wat miste ik een echte douche zeg. Hier was ik met een emmer water, maar dat voelt toch viezer aan.

  • 25 April 2017 - 19:34

    Monique:

    Hoi Yannick,weer een heftige week gehad lees ik wel.Wat een leuke foto,s heb je er bij gedaan.Hier mis je niets hoor.Alles gaat rustig zijn gangetje.Wel gaan wij dit weekend naar elfia dus weer even in een sprookjes wereld kijken HAHA.Het weer is hier wel zeer koud dus geniet maar lekker van het zonnetje daar.Wanneer kom je weer terug?Dus nog even vol houden meisje!Voor je het weet ben je weer thuis.
    gr monique

  • 25 April 2017 - 21:52

    Anouk:

    Haaaii dotteke!

    Wat ontzettend jammer dat je vlechtjes eruit zijn, maar als het zeer doet en uitslag geeft, is het begrijpelijk!
    Wat maak je weer veel mee, gelukkig heb je ook lekker vrijetijd om andere dingen te doen! Fijn om te lezen dat je het wel naar je zin hebt en veel leuke mensen ontmoet daar. Wij missen je wel hoor, maar gunnen jou deze kans natuurlijk ook, een hele ervaring!
    Je blogs worden iedere week trouw gelezen hoor! Ook opa vind het leuk om verhalen te horen!

    Geniet van het land, Geniet van de mensen en VOORAL van de zon

    Dikke kus!

  • 26 April 2017 - 00:18

    Mayke:

    Hee moppie
    Nou er gebeurt Vanalles daar , kijk maar uit met de mensen die aan je zitten en bijt goed van je af , dan zeg je maar ik stuur oekoeboekoe wel tante Mayke hè !!! Dan krijgen ze een tets voor hun kop zeg maar .

  • 26 April 2017 - 00:22

    Mayke :

    O ja en je haar uit de vlechtjes was leuk jo , je lijkt een beetje op een gananees , lekker bruin gekleurd en een Ganesh toet . Hihi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yanick

Actief sinds 02 Feb. 2017
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 18744

Voorgaande reizen:

06 Maart 2017 - 19 Juni 2017

Stagereis naar Ghana

Landen bezocht: